11.04.2013

HAMANTASCHEN - Żydowski przepis

Jest to przepis na tradycyjne Żydowskie ciasteczka.
Ich kształt nie jest przypadkowy, odnosi się do opowieści o Hamanie, który nosił trójkątny kapelusz. Inna wersja podaje, że trzy rogi symbolizują Abrahama, Isaaca oraz Jacoba.
Czasem są nazywane uszami Hamana, w nawiązaniu do starego zwyczaju odcinania przestępcom uszu przed tym jak zostawali powieszeni.





















Składniki:
(na 20 sztuk)
♥ 2 1/4 filiżanki mąki (użyłam żytniej razowej)
♥ 1/2 filiżanki cukru (użyłam ksylitolu)
♥ 1/2 filiżanki oleju (użyłam ryżowego)
♥ 1 łyżeczka proszku do pieczenia
♥ 1/2 łyżeczki soli
♥ 3 łyżki zmielonego siemienia lnianego zmieszane z 9 łyżkami ciepłej wody
Nadzienie:
♥ok 30 suszonych śliwek
♥ filiżanka wody

W tradycyjnym przepisie są jajka, ale siemie lniane dobrze się tutaj spprawdziło jako ich zamiennik :)

Wykonanie:
Śliwki należy zagotować w wodzie, gdy zmiękną zblendować albo utrzeć.
Piekarnik nagrzać do 190c.
Wymieszać: mąkę, cukier, proszek, sól. Następnie dodać olej i siemię.
Ciasto rozwałkować i wycinać z niego koła o średnicy 8cm.
Na każdy krążek nałożyć śliwki, a następnie zagiąć brzegi w taki sposób aby uzyskać trójkąt.
Piec 20 minut.

8 komentarzy:

  1. Bardzo fajne i myślę, że bardzo smaczne, na pewno wkrótce zabiorę się za nie. Fajnie, że do przepisu dołączasz pewien kulturowy kontekst :)

    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myśle, że wiele potraw, które jemy posiada ciekawą historię, niestety kompletnie zapomnianą

      Usuń
  2. Mam suszone śliwki i dziką ochotę na coś słodkiego;) Jak tak dalej pójdzie nigdy nie uda mi się odstawić tego cholernego glutenu;p

    OdpowiedzUsuń
  3. mniaam :) ja muszę upiec jakieś otrębowe muffiny, albo coś w tym rodzaju :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie sądziłam, że jajka można zastąpić siemieniem! Bardzo mi się podoba. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. siemieniem, płatkami owsianymi, klejącymi mąkami, tofu, bananem .... zależy od przepisu :)

      Usuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...