07.05.2013

MNISZEK PODSMAŻANY ♥ SYROP ZE STOKROTEK

Wczoraj wybrałam się na kilkugodzinny spacer, udało mi się nazbierać pokrzywę, mniszek oraz stokrotki. Te dwa ostatnie od razu wykorzystałam do obiadu i deseru :)

Nie przepadam za smakiem liści mniszka, są one dla mnie za gorzkie, nawet te młode. Jednak jego kwiaty to już zupełnie coś innego, dlatego zbierałam same pączki.



















Składniki:
♥ nierozwinięte pączki mniszka
♥ cebula
♥ olej/oliwa

Wykonanie:
Proporcje zależą od naszych upodobań, ja wzięłam filiżankę pączków i dużą cebulę, wiec wyszło mniej więcej 1:1.
Cebulę posiekałam i zeszkliłam na oleju.
Pączki oberwałam z małych listków, które znajdują się u nasady - nie trzeba tego robić, ale one są nieco bardziej gorzkie w smaku, więc co kto lubi. Dokładnie wszystkie opłukałam i dodałam do cebuli, smażyłam przez chwilę, aż lekko sie zarumieniły.
Możemy dodać jakieś przyprawy, ale ja to pominęłam bo bardzo lubię smak "czystych" pączków.


Mniszek, uzawany najczęściej za chwast, ma wiele dobroczynnych właściwości: oczyszcza krew, jest przeciwgorączkowy i moczopędny, pomaga przy problemach z menstruacją i bólach głowy, problemach skórnych i hemoroidach.. Szczególnie polecany jest przy schorzeniach dróg żółciowych i wątroby, pomaga także zmniejszyć poziom cukru we krwi..


Stokrotki kojarzą sie nam najczęściej z kwiatkami na wianek albo delikatnymi bukiecikami, ale te kwiatki także są jadalne :)

Możemy z nich zrobić np syrop:
















Składniki:
♥ 250g kwiatków stokrotki
♥ 1 cytryna
♥ 400g cukru
♥ 3 filizanki wody (750ml)

Wykonanie:
Stokrotki dokładnie płuczemy.
Zalewamy je 3 filizankami wrzątku, dodajemy drobno pokrojoną cytrynę (razem ze skórką) i pozostawiamy na noc.
Na drugi dzień przecedzamy sok np przez tetrowy materiał, dodajemy cukier i gotujemy na wolnym ogniu aż sok zgęstnieje, trwa to dość długo około godziny.
Syrop świetnie się sprawdza do słodzenia placuszków albo herbaty.

Stokrotki zawierają dużo witaminy C, ale w powyższym przepisie niestety wszystko tracimy przez gotowanie. Niemniej jednak warto sobie taki syrop zrobić jako alternatywa dla sklepowych słodzideł.

Zachecam wszystkich do zbierania sobie jedzenia na łąkach i w lasach :-) Daje to dużo radości, spędzamy czas na świeżym powietrzu, no i mamy zdrowe i darmowe jedzenie ;)


4 komentarze:

  1. Ten syrop musi być cudny! :)
    Nie jestem fanką jedzenia chwastów i kwiatów, bo nigdy nie próbowałam. Ten syrop wydaje się fajny, by zacząć przygodę z taką kuchnią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow jak smakowicie:-) Troche egzotyczny dla mnie ten syrop, nigdy nie bawilam sie z kwiatami:-) Wierze, ze syropek byl pyszny:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie próbowałam jeść kwiatów, a o ile o syropach coś mi przed oczami pewnie kiedyś mignęło, to przepis na pączki mniszka widzę pierwszy raz - ciekawe!

    OdpowiedzUsuń
  4. ...właśnie przed chwila skończyłam gotowanie syropu z mniszka, tez pyszny i zdrowy:)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...