14.11.2013

KRUPNIK WEDŁUG KUCHNI PIĘCIU PRZEMIAN

Chyba każdy kto interesuje się zdrowym odżywianiem lub/i medycyną naturalną, spotkał się z kuchnią pięciu przemian :).

Według filozofii chińskiej świat składa się z pieciu elementów (drzewo, ogień, ziemia, metal, woda), które ciągle się zmieniają w ustalonej kolejności: drzewo spalając się daje ogień, ogień tworzy popiół i daje początek ziemi, ziemia zawiera metal, który daje początek wodzie, a ona karmi drzewo.
Tym pięciu elementom odpowiadają następujące smaki:
drzewo-kwaśny; ogień-gorzki; ziemia-słodki; metal-ostry; woda-słony.
Podstawową zasadą w gotowaniu jest dodawanie składników w kolejności odpowiadającej następstwu żywiołów.

Tabele produktów możemy znaleźć np tutaj klik (większość smaków jest oczywista, w końcu nie trzeba zaglądać do tabel aby wiedzieć, że babany są słodkie, imbir ostry, a kiszonki kwaśne)
Krąg kolejności np tu i tu 

Inne zasady o jakich mówi kuchnia pięciu przemian to m.in.:
- obecność minimum 3ciepłych posiłków dziennie 
- 90% pokarmu to produkty roślinne
- rezygnacja z nabiału
- dopasowanie posiłków do klimatu, w którym żyjemy oraz pór roku 
- regularność posiłków
- obecność ziół ułatwiających trawienie
- celebracja gotowania :)

Kuchnia ta ma gwarantować łatwe przyswajanie składników odżywczych, lekkostrawność, wspaniały smak, a także pomagać w utrzymaniu optymalnej  wagi ciała.

Kilka lat temu, gdy po raz pierwszy usłyszałam o tej "technice" bardzo mnie zafascynowała, planowałam zacząć gotować w ten sposób na co dzień. Na kuchennej ścianie powiesiłam sobie tabele produktów oraz krąg z kolejnością.
Skończyło się słomianym zapałem...

Teraz mam zamiar powrócić (pewnie w niewielkim stopniu) do tej kuchni, na początek zrobiłam sobie prosty  krupnik:



Składniki i wykonanie:
Ogień - 1,75 l wrzątku, kurkuma
Ziemia  - 2marchewki, pietruszka
Metal - mały seler, 2 cebule, pieprz
Woda - sól
Drzewo  - kasza orkiszowa

Gotujemy 1,75 l wody, dodajemy kurkumę.
Następnie trzymając się powyższej kolejności wrzycamy drobno posiekane warzywa i sól, na koniec kaszę.
Gotujemy aż wszystko zmięknie,
a następnie dodajemy:

O - tymianek
Z - łyżka oliwy
M - zmiażdżony ząbek czosnku
W - sos sojowy

Przelewamy zupę do talerzy i posypujemy
D -natką pietruszki

2 komentarze:

  1. Raz gotowałam "zupę mocy" według pięciu przemian, trochę z tym zachodu ale opłacało się. Krupniczek trochę łatwiejszy i szybszy a pyszny widzę :)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...