28.01.2014

MARCHEWKA WEDŁUG KUCHNI PIĘCIU PRZEMIAN / KURKUMA -jej wspaniałe własciwości

Przepis pochodzi z książki "Kuchnia 5przemian z zachowaniem polskiej tradycji kulinarnej" autorstwa E.Dobek i T.Gulińskiego



Składniki:
Ziemia(smak słodki): 5marchewek, olej, szczypta cynamonu
Metal(smak ostry): imbir-kawałek wielkości kciuka, kardamon, pieprz
Woda(smak słony): 2łyżki sosu sojowego
Drzewo(smak kwasny): łyżeczka soku z cytryny
Ogień(smak gorzki): kurkuma

Wykonanie:
Na rozgrzany olej wrzucamy marchewki posiekane w plastry.
Dodajemy pokrojony imbir, kardamon oraz pieprz.
Polewamy sosem sojowym,
sokiem z cytryny,
przyprawiamy kurkumą, a następnie cynamonem.
Przykrywamy i dusimy aż marchewka zmięknie

Pieprz do tego przepisu dodałam nie bez przyczyny - dzięki niemu kurkuma lepiej się przyswaja. Więcej na ten temat napisałam poniżej:

KURKUMA - WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

Kurkuma (zwana też ostryżem lub żółcieniem) należy do roślin z rodziny imbirowatych, a przyprawa której używamy jest ekstraktem z jej kłączy.

źr.: ntsavanna.com; itmonline.org
Wydaje mi się, ze w Polsce nadal jest przyprawą niedocenianą i mało popularną, zazwyczaj stosowaną jedynie przy okazji używania curry.

źr.: bitsofwellness.com; commons.wikimedia.org
W medycynie kurkuma jest znana ze względu na swoje właściwości cytotoksyczne -działa toksycznie na komórki raka. Mówi się nawet, że jest najpotężniejszym naturalnym przeciwnowotworowym składnikiem odżywczym jaki istnieje.
Badania wykazały, że kurkuma pomaga poprawić pamięć u pacjentów cierpiących na demencję oraz usprawnia funkcje poznawcze u osób dotkniętych chorobą Alzheimera.
Kurkumina ma równiez działanie żółciopędne, przeciwzapalne, obniża poziom cholesterolu, zapobiega zawałowi mięśnia sercowego, hamuje stwardnienie rozsiane, replikację hiv oraz tworzenie się guzów.Poprawia proces trawienia, przyspiesza gojenie ran, chroni przed uszkodzeniem watroby oraz zaćmą.

Przyswajalność samej kurkumy jest znikoma, jednak jest na to sposób:
Kurkumę OBOWIĄZKOWO mieszamy z pieprzem lub papryką -jej wchłanianie zwiększa się wówczas aż 2000 razy (!!). Dobrze jest też rozpuścić ją w oliwie lub oleju rzepakowym.

Kurkumę wykorzystuje się również w pielęgnacji skóry, TUTAJ możecie zobaczyć mój przepis na maseczkę do twarzy.

Jeśli chcecie poczytać wyniki badań naukowych nad kurkumą, tutaj znajdziecie ich pod dostatkiem:

6 komentarzy:

  1. Podczytuje Cię już długo, jakoś nigdy się nie udzielałam, tylko skrupulatnie spisywałam przepisy i ewentualne rady. Staram się powoli przejść na wegetarianizm, oczywiście robiąc to z głową, żeby nie zrobić sobie krzywdy i szczerze powiedziawszy to Twój blog jest niesamowicie pomocny, dlatego że jest totalnie przepełniony pasją, która inspiruje na kilometr ! Dzięki Tobie czuje się zdrowsza, a moi znajomi są w szoku, że z "chwastów" - jak to mówią, można wyczarować takie pyszne dania ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie, że napisałaś tyle o kurkumie. Ja też myślę, że jest niedoceniana. Ja mam akurat świeżą, w kawałkach, lubię ją dodawać też do herbaty:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja kurkumy używam dość często do past na chleb, dań typu curry (używam pasty curry i dodaję kurkumę oddzielnie), tofucznicy. Słyszałam coś właśnie o zaskakującej zbieżności dużego spożycia kurkumy w Indiach i praktycznie zerową zachorowalnością kobiet indyjskich na raka piersi :) Będę teraz pamiętać żeby zawsze ją doostrzyć papryką lub pieprzem, dzięki za info!

    OdpowiedzUsuń
  4. mam w domu kurkumę, używam jako maseczka do twarzy ( w połączeniu z innymi składnikami), czasami dodaję odrobinę do zupy, a dziś wykorzystam twój przepis, nie wiedziałam że najlepiej łaczyć kurkumę z pieprzem lub papryką, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie jest bardzo często używana i uwielbiana, ale nigdy nie zastanawiałam się nad tym, jaką jest rośliną ;-)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...