01.02.2014

BIRMAŃSKIE TOFU Z CIECIERZYCY (domowe tofu)

Tradycyjnie tofu robi się z mleka sojowego - podejrzewam, że w takiej formie jest ono znane każdemu z Was. Pochodzi z Chin i jest tam wytwarzane podobno już od 164 roku. Nie każdy jednak wie, że tofu ma swój odpowiednik w Birmie.
Birmańska wersja powstaje z mąki z ciecierzycy, jest prostsza i szybsza w wykonaniu. Jej smak odbiega od tofu sojowego (ma posmak grochu), ale konsystencja jest identyczna.
Birmańczycy dodają tofu do sałatek oraz dań makaronowych i ryżowych. Przygotowują również krakersy (suszą tofu pokrojone w plastry) lub robią frytki (smażą na głebokim oleju).



Składniki:
♥ filiżanka mąki z ciecierzycy
♥ 3 filiżanki wody
♥ 1/2 łyżeczki kurkumy
♥ 1/2 łyżeczki soli
♥ dodatkowo: sos sojowy, olej arachidowy lub sezamowy, przyprawy: suszona cebula, papryka, kolendra zmiażdżona w moździerzu

Wykonanie:
Mąkę mieszamy z przyprawami oraz 1 szklanką wody. Najwygodniej zrobić to mikserem, aby nie powstały żadne grudki.
W garnku gotujemy 2 szklanki wody. Gdy zacznie wrzeć dolewamy powoli miksturę z mąki cały czas mieszając. Ustawiamy średni ogień i gotujemy przez 5 minut nie przestając mieszać. Masa zrobi się bardzo gęsta i ciagnaca.
Przelewamy ją do foremek i odstawiamy na godzinę do lodowki.
polewamy sosem, olejem, przyprawiamy.

Z powyższych proporcji wyszły mi 2 takie "świnki" jak na zdjęciu i jedna mniejsza.

Mnie to tofu najbardziej smakuje na kanapkach lub po podsmażeniu..
Pomimo, że mąka z ciecierzycy nie należy do tanich, to o wiele bardziej opłaca się robić tofu z niej niż kupować gotowe kostki.

KUCHNIA BIRMAŃSKA

Przy okazji poczytałam trochę o Birmie:
Tradycyjny posiłek składa się z ryżu, curry mięsnego, warzyw (gotowanych lub surowych) oraz zupy. Wszystko jest podane na oddzielnych talerzykach.

źr.:1.wikimedia.org 2.seap.einandi.cornell.edu
3.myanmar.com 4.thetasterevelation.wordpress.com

O kiulinarnym życiu Birmy najlepiej opowiedzą same zdjęcia :)

 
  
źr.: 1.happytellus.com 2.wikipedia.org 3.seap.einaudi.cornell.edu
4.christophermartinphotography.com 5.boston.com

8 komentarzy:

  1. świetne zdjęcia i ciekawy przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  2. nie słyszalam jeszcze o takim tofu, a jestem wielka smakoszka tofu ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny i ciekawy pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaka ja głodna jestem :) (śniadania jeszcze nie jadłam), ale bankowo zrobię w tym tygodniu tofu sama, bo dotychczas zawsze jedliśmy kupne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie robiłam jeszcze własnego tofu. Świetny przepis, dodaję do zakładek :) !

    OdpowiedzUsuń
  6. ale fajna świnka :D
    zero0kcal.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. świnka to silikonowa foremką ktorą udalo mi się znaleźć w małym sklepiku za 1zł :) wreszcie się do czegoś przydała ;)

      Usuń
  7. Genialny przepis na tofu, jak tylko kupię gdzieś mąkę z ciecierzycy to zrobię :-)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...