09.05.2014

Wegański obiad: MARCHWIOWA ZUPA Z KURDYBANKIEM _i_ KOTLETY OWSIANO-ZIEMNIACZANE

ZUPA Z KURDYBANKA


Kurdybanek (wraz z kminkiem) był niegdyś najczęściej stosowaną przyprawą w kuchni polskiej. Dodawano go głównie do zup zamiast natki pietruszki. Jego popularność zmalała na początku XIX wieku.
Ze względu na głęboki, korzenno-ziołowy zapach można aromatyzować nim wina, nalewki oraz piwa. 

Bluszczyk kurdybanek najłatwiej znaleźć w wilgotnych zaroślach, przydrożach oraz na łąkach.


PRZEPIS NA ZUPĘ:
Składniki:
♥ 600g marchwii
♥ 250g ziemniaków
♥ filiżanka listków kurdybanka
♥ łyżeczka curry
♥ litr bulionu
♥ sól, pieprz
♥ olej (do smażenia)

Wykonanie:
Warzywa pokroiłam w plastry i wrzuciłam na olej wraz z curry.
Podsmażałam je przez parę minut, regularnie mieszając.
Zalałam bulionem. 
Gdy były już prawie miękkie dodałam posiekane listki kurdybanka i przyprawiłam pieprzem oraz solą. Gotowalam jeszcze przez kilka minut.
Połowę zupy przelałam do blendera, zmiksowałam i wlałam spowrotem do garnka.




Napary z kurdybanka poprawiaja procesy trawienia i sprawność przyswajania pokarmow. Jego ziele wykazuje działanie przeciwzapalne i regenerujące na błony śluzowe przewodu pokarmowego, dróg moczowych i d.oddechowych.
Zewnętrznie stosuje się go przy trądziku, zapaleniu skóry oraz do płukania jamy ustnej.

*informacje zaczerpnięte z "Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie" A.Ożarowskiego i W.Jaroniewskiego; "Dzika kuchnia" Ł.Łuczaja

KOTLETY OWSIANE Z ZIEMNIAKAMI

Składniki:
♥ 75g płatków owsianych
♥ 250g ziemniaków
♥ 1,5 łyżki sosu sojowego
♥ 2 łyżeczki curry
♥ dowolna panierka
♥ oliwa (do smażenia)

Wykonanie:
Płatki owsiane zalałam w misce wrzątkiem, przykryłam i poczekałam aż napęcznieją.
Ziemniaki ugotowałam i utłukłam, wymieszałam je z platkami, curry oraz sosem sojowym.
Uformowałam nieduże płaskie kotlety, opanierowalam i usmażyłam.

Kotlety bardzo mi smakowały, myslę, że jedne ze smaczniejszych jakie ostatnio robiłam :)

5 komentarzy:

  1. Zupa miodzio. Coraz częściej spotykamy przepisy z użyciem kwiatków/roślinek dziko rosnących :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę super przepisy :) !

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mnie ciekawi smak tych kotlecików. Jak będę miała chwilę czasu to na pewno spóbuje

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam zupę lekko zmodyfikowana ;) Dałam mniej marchwi,dorzuciłam kalafior, bo akurat był, i zamiast curry, które mi się akurat skończyło była kurkuma, papryka i czarna gorczyca.
    Smak kurdybanku jest bezkonkurencyjny.
    Dzięki za przepis :D

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...