30.10.2014

PRAŻUCHA ZIEMNIACZANA - kuchnia staropolska


Prażucha ziemniaczana zwana również psiochą lub lemieszką to bardzo prosta i tania "chłopska" potrawa, stanowiąca świetna bazę do obiadu.



Składniki:
♥ 1 kg ziemniaków
♥ 6 łyżek mąki (u mnie jęczmiennej)
♥ sól

♥ cebula
♥ olej ( u mnie rzepakowy zimnotłoczony)

Wykonanie:

Ziemniaki gotowałam w osolonej wodzie. Mniej więcej w połowie gotowania odlałam większość wody, zostawiając warstwę ok 1-2cm, wsypałam mąkę, przykryłam garnek i czekałam aż ziemniaki zmiękną.
Gdy były już gotowe, zaczęłam je ubijać (nadal trzymając garnek na gazie), aby dokładnie wymieszały się z mąką i utworzyły ciągnące się ciasto.
Łyżkę maczałam w oleju i nakładałam nią porcję ziemniaków na talerz.
Podsmażyłam cebulę i posypałam nią ziemniaki.

Prażuchę możne potraktować także jako kotleciki i usmażyć na patelni.

Danie zjadłam wraz z ogórkiem kiszonym, surówką z rzodkiewki, rozchodnika i gwiazdnicy ( dwa ostatnie przyniesione prosto z łąki :) ) oraz sokiem z czarnego bzu.


15 komentarzy:

  1. Super obiad. Moja mama robiła coś takiego tylko nazywała inaczej: porka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja robiłam pierwszy raz :) w moim regionie to chyba nieznana potrawa.

      Usuń
  2. Wooow gwiazdnica!!! Ostatnio czytałam, że fajnie smakuje i do sałatek się nadaje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. super! :)
    może się wreszcie zmobilizuję do przygotowania tego dania...
    mam wielki sentyment do staropolskich specjałów

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawe danie! bardzo lubię tego typu potrawy, także może akurat by mi zasmakowało i chętnie się o tym kiedyś przekonam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Moja mama też robiła prażuchę i pamiętam, że mi smakowała. Niestety, nie pamiętam jak ją robiła.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwsze słyszę o takim daniu, ale fajnie że staropolskie to może być proste danie i co najważniejsze wegańskie. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. jejku brzmi ciekawie... a na czym polega różnica tych ziemniaków z takimi normalbymi tłuczonymi? są jakieś ciągnące czy coś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mają konststencję bardziej kluskowatą, smakiem trochę podobne do kopytek

      Usuń
  8. Nigdy nie słyszałam :). Wiesz może z jakiego rejonu Polski pochodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gdzieś czytałam że z Lubelszczyzny, ale nie wiem czy to pewna informacja

      Usuń
  9. Mój mąż je uwielbia,kiedyś próbował zrobić,ale coś mu chyba nie wyszło,bo smak był do niczego.Podszepnę mu Twój przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pierwsze w życiu słyszę o takiej potrawie, myślę, że mojemu tacie i dziadkowi bardzo by przypadły do gustu ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. W moim rodzinnym domu jadało sie taką prażuchę, ale całe wieki nie jadłam, a pyszna była, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...