31.10.2014

Super zdrowe DOMOWE KISZONKI: Kimchi oraz kapusta z dodatkami

Kimchi to duma kuchni koreańskiej, uznawana za jedną z najzdrowszych potraw świata. Są to fermentowane warzywa, przeważnie w towarzystwie bardzo ostrych przypraw. Bazą najczęściej jest kapusta pekińska, szczypior oraz ogórki, ale możemy dodawać produkty według własnego uznania.

Nie jestem fanką pikantnych, palących potraw, dlatego poniżej prezentuję łagodną wersję kimchi, ale w przepisie uwzględniam również wersje dla osób lubiących jedzenie z piekła rodem :)

Składniki:
♥ kapusta pekińska
♥ kilkanaście rzodkiewek
♥ marchewka
♥ ogórek
♥ litr wody + 1/2filiżanki wody
♥ 150g soli
♥ 6 ząbków czosnku
♥ kawałek imbiru (ok 15g)
♥ cebula
♥ łyżka sosu sojowego
♥ łyżka cukru
♥ 2 łyżki mąki ryżowej
jeśli decydujemy się na wersję pikantną:
♥ 6 łyżek płatków gochugaru - można je zastąpić chilli

Wykonanie:
Posiekałam kapustę.
Do dużego naczynia wlałam litr wody, wsypałam sól i wymieszałam, żeby się rozpuściła. Wrzuciłam kapustę, trochę ugniotłam, przykryłam naczynie i odstawiłam na 3 godziny.
Po tym czasie kapustę bardzo starannie wypłukałam i odsączyłam z nadmiaru wody.
Do blendera wrzuciłam czosnek, imbir, cukier, sos sojowy oraz cebulę (jeśli robicie wersję ostrą, dodajecie również chilli) i zmiksowałam.
W rondelku zagotowałam 1/2 filiżanki wody, dodałam mąkę i mieszałam az zgęstnieje. Po ostudzeniu połączyłam z sosem z blendera.
Posiekałam wszystkie warzywa, wymieszałam je z kapustą oraz sosem. Przełożyłam do dużego słoja, który przykryłam nakrętką, pozostawiając niewielki lufcik i odstawiłam w ciemne miejsce.
Co dzień mieszałam warzywa, a po trzecim dniu zaczęłam ich próbować - niektórzy kimchi jedzą już po kilku dniach, inni po paru tygodniach - musimy sami zdecydować kiedy smak nam odpowiada. Ja zazwyczaj czekam tydzień.

Kolejną niezwykle zdrową kiszonką jest swojska kapusta. Zachęcam do jej samodzielnego przygotowania - wymaga niewiele pracy, a jest smaczniejsza i zdrowsza niż sklepowa z torebki.



Składniki:
♥ kilogram kapusty
♥ 2 g soli (najlepiej kamiennej niejodowanej)
♥ przyprawy: łyżeczka kminku, łyżeczka jałowca
opcjonalnie:
♥ marchewka
♥ jabłko

Wykonanie:
Kapustę poszatkowałam, posoliłam, mocno ugniotłam żeby zaczęła puszczać sok i odstawiłam na godzinę.
Dodałam startą marchewkę i jabłko, przyprawiłam.
Przełożyłam do słoików razem z sokiem i bardzo ściśle ubiłam - warzywa powinny być całkowicie przykryte płynem, jeśli tak nie jest to dolewamy wody z niewielką ilością soli.
Kapustę dociążyłam kamieniem, na słój położyłam nakrętkę pozostawiając lufcik i odstawiłam w ciemne miejsce.
Po trzech dniach przemieszałam kapustę i ponownie ubiłam, po kolejnych dwóch zaczęłam jej próbować i przeniosłam do lodówki.
Całkowity czas kiszenia zależny jest od rodzaju kapusty oraz naszych upodobań smakowych.

3 komentarze:

  1. wiele razy slyszalam o kimchi ale nie mialam pojecia ze to taki prosty przepis do zrobienia samemu w domu :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Próbowałam kiedyś zrobić kimchi...po 3 dniach spleśniało :/ a o zapachu nie wspomnę. I nie mam pojęcia, co źle zrobiłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam kiszonki. Niesamowite jest to, że tak niewielkim nakładem czasu i pracy można samemu przygotować takie pyszności. U mnie własnoręcznie zrobione ogórki i kapusta to stali bywalcy lodówki :)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...