10.12.2014

WEGAŃSKIE ŚWIĘTA - PRZEPISY (pierogi, garus, makiełki, sałatka, tofurnik)

Muszę przyznać, że świąteczna atmosfera nigdy nie robiła na mnie specjalnego wrażenia. Może dlatego, że w ogóle nie lubię zimy, a samo święto jest już od lat mocno skomercjalizowane. W dzieciństwie nie wierzyłam w świętego Mikołaja i nie znosiłam zwyczaju dzielenia się opłatkiem. Jest jednak coś, co w świętach od zawsze bardzo lubię - JEDZENIE !
Od 10lat odwiedzam w święta rodziców i to oni przygotowują kolację, więc nigdy nie miałam okazji sama się popisać. Dlatego w tym roku od początku grudnia testuję różne wigilijne potrawy na co dzień. Poniżej kilka z nich:

1) PIEROGI Z KAPUSTĄ, GRZYBAMI I SOCZEWICĄ.


Składniki:
Ciasto:
♥ 300g mąki
♥ ok 200ml gorącej wody
Farsz:
♥ 1/2 filiżanki zielonej soczewicy
♥ 1/2 filiżanki suszonych grzybów
♥ filiżanka kiszonej kapusty
♥ sól, pieprz


 *filiżanka = 250ml


Wykonanie:
Ciasto: mąkę wysypujemy na stolnice na kształt kopca z dziurą w środku i stopniowo wlewamy wodę - ciasto najpierw mieszamy łyżką, później zaczynamy ugniatać, aby nabrało elastycznej miękkiej formy.
Zawijamy ciasto w folię spożywczą i odstawiamy na 30min.
Przygotowujemy farsz: kapustę gotujemy z grzybami przez 30min, dodajemy do nich wcześniej ugotowana soczewicę. Przyprawiamy.
Ciasto cienko rozwałkowujemy i wycinamy z niego krążki. Na każdy z nich nakładamy farsz i formujemy pierogi.
Pierogi gotujemy we wrzącej wodzie przez 5minut od momentu ich wypłynięcia.


2) SAŁATKA Z BURAKAMI


Składniki:
♥ 2 duże buraki
♥ puszka czerwonej fasoli
♥ 2 duże ziemniaki
♥ 4 ogórki kiszone
♥ 2 jabłka
♥ pęczek szczypiorku
♥ 1/3 filiżanki ulubionego oleju (u mnie rzepakowy tłoczony na zimno)
♥ 2-3 łyżki musztardy francuskiej
♥ sól, pieprz

Wykonanie:
Buraki oraz ziemniaki gotujemy w skórkach.
Warzywa oraz jabłka kroimy w kostkę, dodajemy fasolę (odsączoną z zalewy), olej, musztardę, przyprawy. Mieszamy.

3) GARUS -  ZUPA OWOCOWA
Tę potrawę odkryłam w książce z przepisami regionalnymi, wcześniej nie była mi znana. Jest to zupa z suszonych owoców zaciągana śmietaną. Podaje się ją z kaszą jaglana lub jęczmienną, makaronem, fasolą albo ziemniakami. Zimą sprawdza się jako danie bożonarodzeniowe, latem jako chłodnik.
Nigdy nie lubiłam zup na słodko, więc to danie nie będzie należeć do moich ulubionych, ale uważam je za całkiem smaczne i niecodzienne.


Składniki:
♥ litr wody
♥ 80g mieszanki suszonych owoców na kompot (jabłka, gruszki, śliwki)
♥ 2 jabłka
♥ porcja makaronu
♥ kilka łyżek śmietany sojowej

Wykonanie:

Wodę wlałam do garnka, wrzuciłam suszone owoce i gotowałam je aż całkiem zmiękły.
Dodałam pokrojone jabłka i gotowałam jeszcze przez 5 minut.
Zupę zmiksowałam blenderem razem z kilkoma łyżkami śmietany.
Podałam z makaronem.

4) MAKIEŁKI

Składniki:
♥ 300g grubego makaronu
♥ 120g  maku
♥ 50g orzechów włoskich
♥ 50g rodzynków
♥ kilka łyżek płynnego słodzidła (miód, syrop z agawy itp)

Wykonanie:
Mak namoczyłam w ciepłej wodzie, a następnie zmieliłam. Wymieszałam go z rodzynkami, orzechami oraz miodem.
Wymieszałam razem z ugotowanym makaronem

5) TOFURNIK

Na koniec chciałam się przypomnieć z przepisem na wegański "sernik", który publikowałam dawno temu - klik

Jeśli macie swoje sprawdzone wege-przepisy świąteczne, napiszcie jakie :)

6 komentarzy:

  1. Nie jestem wege, ale ponieważ nie cierpię ryb, to moje święta są wegetariańskie. Właśnie zbieram pomysły na wigilijną kolacje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. chyba wszyscy kochamy jedzenie w święta - nie umiem już się doczekać tych wszystkich potraw :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tofu a'la ryba po grecku, bigos taki gotowany 6 godzin, barszcz - między innymi to było w zeszłym roku :) No a w tym roku chyba się pokuszę o tofurnik w świątecznych klimatach (jeszcze myślę nad smakiem), makowiec, barszcz, pierogi i jakąś pieczeń. Zresztą zobaczy się, bo plany mi sie zmieniają z dnia na dzień ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z tych rzeczy nigdy nie jadłam tylko zupy owocowej, co do reszty- uwielbiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobre propozycje! Moja babcia robiła taki garus z dyni i często jadłam go na śniadanie. Dzięki za przypomnienie tej potrawy :)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...