04.06.2015

ROBINIA AKACJOWA - lemoniada, placuszki oraz dżem

Kwiaty robinii akacjowej to jedne z moich ulubionych. Są chrupiące i mają groszkowo-orzechowy posmak, co sprawia, że nawet jedzone prosto z drzewa są przepyszne :)
Nadają się zarówno do dań słodkich jak i wykwintnych.
Dzisiaj publikuję pierwszą część wpisu na ich temat - potrawy na słodko, natomiast jutro zaprezentuję pomysły na dania słone.

LEMONIADA Z KWIATÓW AKACJI


Składniki:
♥ 3 szklanki kwiatów akacji
♥ cytryna
♥ 3 łyżki cukru
♥ 6 szklanek wody

Wykonanie:
Potrzebny nam będzie duży słoik.
Wrzucamy do niego kwiaty akacji.
Cytrynę przekrawamy na pół. Jedną część kroimy na plastry, z drugiej wyciskamy sok. Również dodajemy ją do słoja i zasypujemy cukrem.
Wlewamy wodę i zakręcamy naczynie. Odstawiamy je do lodówki na 24 godziny.
Na drugi dzień cieszymy się orzeźwiającym napojem :)

Obecnie kwitnie również czarny bez. Z jego kwiatów także możemy przygotować przepyszną lemoniadę. Przepis wrzucałam w zeszłym sezonie - klik


PLACUSZKI Z KWIATAMI AKACJI

Składniki:
♥ ciasto naleśnikowe
♥ kwiaty akacji
♥ (opcjonalnie) dodatki np rodzynki, orzechy, ziarna, owoce, przyprawy

Wykonanie:
Przygotowujemy zwykłe ciasto na naleśniki, dodając mniej wody/mleka niż zwykle, aby było nieco gęstsze.
Wsypujemy do niego kwiaty akacji. Według mnie czym więcej tym lepiej ;) oczywiście bez przesady, aby ciasto nie straciło swojej lepkiej konsystencji.
Na tym możemy poprzestać. Ja dodałam jeszcze zmielony sezam oraz trochę kwiatów czarnego bzu.
Na patelni rozgrzewamy olej i smażymy nieduże placuszki aż się zarumienią.

Na zdjęciu powyżej placuszkom towarzyszy konfitura ze świerku oraz z róży (przepis tutaj - klik), ale możemy użyć również dżemu z robinii :)

DŻEM Z KWIATÓW ROBINII AKACJOWEJ



Składniki:
♥ 300g kwiatów akacji
♥ duże słodkie jabłko
♥ 75g cukru
♥ 250ml wody
♥ cytryna

Wykonanie:
Jabłko obieramy i kroimy w kostkę.
Do garnka wlewamy wodę oraz sok wyciśnięty z cytryny. Wrzucamy jabłka.
Dusimy 15 minut.
Dodajemy cukier.
Gotujemy do momentu aż masa zredukuje się o 1/3 objętości.
Wsypujemy robinię. Gdy płatki zrobią się całkiem miękkie, zdejmujemy garnek z ognia i miksujemy dżem w blenderze.


Kwiaty są surowcem zielarskim. Działają moczopędnie, poprawiają krążenie krwi oraz wzmacniają naczynia krwionośne. Są polecane przy stanach zapalnych układu moczowego, chorobie wieńcowej, nadciśnieniu, a także osłabieniu po porodzie. Można je stosować zewnętrznie w formie okładów na przemęczone oczy lub podrażnioną, wysuszona skórę.

Uwaga! Jemy wyłącznie kwiaty.
W liściach i korze występują substancje trujące, mogące wywołać problemy żołądkowe lub zawroty głowy.


Pyszna robinia jest niestety gatunkiem inwazyjnym i wypiera rodzime drzewa i krzewy.

7 komentarzy:

  1. Super przepisy! Tyle teraz kwitnących akacji - proszę, jak można je wspaniale wykorzystać ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W końcu jesteśmy tym co jemy ;) Ta lemoniada może być świetna na rozpoczęcie dnia. Będą jeszcze jakieś ciekawe napoje? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że teraz gdy nadeszły upały, napoje będą się pojawiać :)

      Usuń
  3. świetne przepisy :D jutro wolny dzien, więc wyruszam na poszukiwanie akacji :)
    mam tylko jedno pytanie: czy cukier można w tych przepisach zastąpić miodem? co prawda nie będzie to wegańskie, ale ja jestem wegetarianką, więc na miód mogę sobie pozwolić (może nie teraz, bo mam inny plan żywienia, ale za jakiś czas... :))

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten pierwszy słoiczek to magicznie wygląda! I bardzo mnie zaciekawiłaś lemoniadą z bzu...dziś idę właśnie bez zbierać, zobaczę ile się uda surowca zdobyć, bo w pierwszej kolejności mam nalewkę w planie:) wczoraj sobie już upatrzyłam krzaki:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Taki dżemik to chętnie bym przygarnęła. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię jeść kwiaty ale nigdy nie pomyślałam o zjedzeniu robinii akacjowej. Super pomysł (;

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...