01.07.2017

KISZENIE W MAŚLANCE / KEFIRZE

Podejrzewam, że każda osoba, która jest aktywna w kuchni, próbowała samodzielnie coś ukisić (najprawdopodobniej ogórki lub kapustę). Większość przygotowuje solankę na wodzie, ale w tym celu możemy użyć także nabiału: kefiru, maślanki, zsiadłego mleka, jogurtu - najlepiej aby były to produkty, niezawierające w składzie zagęszczaczy, mleka w proszku i innych zbędnych dodatków.

kiszone-botwinka-kefir-maślanka
botwina, ogórek, rzodkiewka ukiszone w maślance




Co kisić w maślance?
Eksperymentować warto ze wszystkim :) Jednak przeważnie sięga się po liście botwiny, jarmużu, sałaty, rzodkiewkę oraz ogórki i młode buraki.

Jak kisić?
Do maślanki dodajemy niejodowaną sól (ja przeważnie stosuję zasadę, że sól stanowi 2-3% masy warzyw lub daję pełną łyżkę na litr maślanki), zmiażdżone lub posiekane ząbki czosnku oraz wybrane przyprawy (np gorczyca, liście laurowe, pieprz, goździki, świeży koperek).

Posiekane warzywa, czosnek oraz przyprawy zasypujemy solą i zalewamy maślanką. Zakręcamy słój, odstawiamy na tydzień (czasem wystarcza kilka dni).
W pierwszych dniach warto wstrząsać słoikiem.

Dobrym pomysłem jest zblendowanie maślanki z czosnkiem i solą przed zalaniem.

Można też użyć kefiru zrobionego na grzybku tybetańskim.

Jak wykorzystać?
Gotową kiszonkę możemy potraktować jako chłodnik lub bazę na chłodnik.
Świetnie sprawdza się też jako mizeria. Zwłaszcza teraz z młodymi ziemniaczkami :)

kiszona-botwina-ogórki
kiszona botwina z buraczkami / kiszona rzodkiewka z ogórkiem
Przypominam, że na blogu jest cała zakładka "Fermentujemy!" - znajdziecie tam wiele pomysłów na domowe kiszonki :-)

10 komentarzy:

  1. Nieźle mnie zaskoczyłaś, nie znałam takiej metody! Ciekawy pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapisałem w zakładkach, więc na pewno spróbuję. Dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale mnie zaskoczyłaś. Człowiek się jednak uczy całe życie. Nie przypuszczałabym, że ulubiony kefir mogę wykorzystać do kiszonek. Świetna sprawa. Spróbuję na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł. Ciekawe, co by można wykorzystać w wersji wegańskiej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że jogurt sojowy albo kefir zrobiony z grzybka tybetańskiego na mleku roślinnym :)
      też mnie to zastanawia, bo generalnie unikam nabiału, wiec wolałabym alternatywę. Niestety przy większej produkcji kiszonek, maślanka wychodzi znacznie taniej niz jogurty sojowe :/

      Usuń
    2. ja robię kefir nerkowcowy na grzybku

      Usuń
  5. Pierwszy raz słyszę o kiszeniu w maślance - w moim rodzinnym domu, rodzice zawsze kisili klasycznie, na "zwykłej" wodzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak zobaczyłem tytuł, aż musiałem kliknąć. W życiu bym nie wpadł na kiszenie na maślance! Lubię eksperymenty w kuchni - co polecasz na start? ;)

    OdpowiedzUsuń

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...